laupäev, 22. august 2009

Auto km läbimise kogukulu arvutamine

Ühel kuumal suvepäeval rannaliival lesides läksid mõtted mingil põhjusel (ilmselt miski vältimatu remondikuluga seoses) auto pidamise kulude peale - et kui palju üks autoomanik võib auto ülalpidamiseks ja sellega sõitmiseks, selle pidamise jooksul sinna sisse tampida. Ja milliseks kogukulu arvestades võib kujuneda ühe kilomeetri läbimise maksumus. Selle tuletamiseks jõudsin järgmise arvestuskäiguni.

Summeeri järgmised kuluartiklid (eeldab vastavasisulise arvapidamise olemasolu)
• auto ostuhind
• ostu vormistamisega kaasnevad kulutused (registreerimise riigilõiv, numbrimärgid jms.)
• kõik varuosad, kulumaterjalid (õlid, filtrid, tihendid, vedelikud) remondi ning hoolduskulud
• tasutud kindlustusmaksed, ülevaatused
• makstud trahvid (ka altkäemaksud, kel see on õnnestunud)
• kütus: bensiin või diisel (kuna vaevalt kõik kütuseostu tšekid alles on, siis kütusekulu arvestamise aluseks võtta auto keskmine kütusekulu)

Lahuta ülaltoodud sumeeritud kuludest
• otsene auto kasutamisest saadud tulu (n. taksoteenuse või muul moel veoteenuse osutamine)
• auto müügihind (või orienteeruv turuväärtus, millega on tõenäoliselt võimalik autot müüa)

Tulemus on netokulu, mis tuleks jagada läbitud kilomeetitega. Ja ongi km läbimise hind olemas.
Ise pole seda veel ette võtnud, aga tulemust oleks huvitav teada küll.


Läbisõidu leidmine:
Müügimomendil või arvestuse seisuga auto kogu läbisõit – (miinus) soetamishetke läbisõit


Kütusekulu leidmine:
Eeldab auto kasutuse ajal keskmise kütusekulu leidmist*.
Auto omanikupoolne läbisõit (vt. eelmist punkti) x (korda) ühe km keskmine kütusekulu
- või korda auto keskmine kütusekulu 100 km kohta / (jagatud) 100-ga.



*mugavaim ja objektiivseim moodus auto keskmise kütusekulu leidmiseks on teha seda tegeliku kütusekulu baasil. Teades kütusepaagi mahtu, saame arvestada tegeliku kütusekulu jagades paagitäie kütuse läbitud kilomeetritele. Selleks on tarvilik täielikult täidetud paagiga sõitma asumisel fikseerida odomeetri näit või võimalusel panna stoppatav odomeeter nulli ning fikseerida odomeetri läbisõidu näit järgmisel tankimisel. Kütuse tegelik kulu on olnud selline kui palju (mitu liitrit) uuel tankimisel mahub paaki kütust. Näiteks kui paak on 55 liitrine, aga uuel tankimisel läks sinna 50 l kütust, ongi see fikseeritud vahemaa kütusekulu.

Bookmark and Share

Postita kommentaar