pühapäev, 26. aprill 2015

Tänu sellele vs seetõttu

Olen täheldanud nende kahe, pealtnäha justkui samaväärse mõiste, - mida nad sisuliselt aga ei ole - väärkasutamist. Kurb kui selle osas eksivad need, kellelt võiks eeldada korrektset keelekasutust nagu saatejuhid ja ajakirjanikud. Eile hakkas ETV uudistes kõrva, et nii mõnedki hooned on langenud tuleroaks tänu kulupõletamisele. "Suur tänu!" kahjutulele tõepoolest.

Siin väike spikker neile, kellel on raskusi vahe tegemisega millal kasutada üht vormi, millal teist.
Tänu sellele või tänu millelegi - õnneliku, hea, ehk soovitava tagajärje või tulemuse puhul (mistõttu justnimelt, tänu).
Seetõttu või selle tõttu - halva, ebasoovitava tagajärje puhul, aga võib kasutada ka positiivse tulemuse puhul kuivõrd on olemuslikult neutraalne.

pühapäev, 5. aprill 2015

Kuidas viia Google Minu rajad (My tracks) teekonnafail Endomondo’sse

Ehk mida teha ja kuidas toimida kui soovid oma liikumistreeningute haldamiseks kasutada Endomondo keskkonda, aga mingil põhjusel jäädvustada läbitavat distantsi mõne teise rakendusega. Minul on tekkinud see vajadus seoses Endomondo äpi GPS-iga koostöö kohatise ebastabiilsusega, kus vaatamata GPS signaali lukustamisele enne treeningut, on rakendus liikumist registreerima hakanud alles peale mõne kilomeetri läbimist. Samuti kipub Endomondo rakendus (vähemasti selle tasuta versioon) distantsi registreerima „ümardamisega“, mis muudab just käänulisematel lõikude info ebaadekvaatseks - tegelikust lühemaks.
Ehk lühidalt, puht tehilisest aspektist, kuidas muuta .kmz fail Endomondo'le söödavaks .gpx failiks.


Vaja läheb: 


  • GPS võimekusega nutitelefoni (ega vist selliseid polegi, millel vastav võimalus puudub).
  • Telefonis Google Minu rajad (My tracks) rakendust (võib olla installitud ka Endomondo äpp, aga kui seda telefonis üldse kasutada ei soovita, pole ka vajalik).
  • Google konto (on sul olemas kui kasutada mõnd Google paljudest online rakendustest näiteks gmail’i).
  • Endomondo kontot.
  • Failide konverteerimise rakendust (näiteks GPSBabel - kui seda alla ei taha laadida, on seda võimalik pruukida ka online põhiselt) või vastavat võimalust pakkuvat online keskkonda (näiteks GPS Visualizer).
  • Aega ja tahtmist asjaga tegeleda :) 


Tegevused:


1. Kõigepealt on enne trenni alustamist oluline veenduda, et mobiili aku on piisavalt laetud - vähemalt 50% akust täis (sellest peaks piisama pooleteist tunnise treeningu talletamiseks).

2. Enne trenni alustamist, ehk liikvele minekut, aktiveeri mobiilis GPS signaali vastuvõtt.

4. Minu rajad rakenduse seadetes tee määrang treeninginfo talletamise kohta Google Drive’is (see toiming on vaja teha vaid korra!).

5. Kui oled valmis liikvele minema, käivita äpp punasest salvestamise nupust – rakendus tuvastab GPS põhjal su asukoha (olenevat seadmest, avatusest taevale ja ka ilmast võib see võib pisut aega võtta). Kui rakendus kuvab Su asukohta kaardil võid teele asuda.

6. Peale trenni lõppu lõpeta Google Minu rajad rakenduse salvestus. Ja et mitte asjatult koormata mobiili akut, lülita ka GPS välja.

7. Logi arvutis sisse oma Google Drive’i. Leia seal kataloog „Minu rajad“. Kui oled kõik õigesti teinud tekib sinna varem või hiljem treeningu .kmz fail, mille abil saad läbitud trassi kuvad näiteks Google Earth rakenduses.


8. Lae treeningu .kmz fail arvutisse sobivasse kohta (kausta) alla.

9. Ava veebilehitsejas GPS Visualizer. Avalehe keskel olevatest valikutest vali Convert to GPX.


10. Avanenud halli taustaga konverteerimisrakenduses kliki ühte kolmest "Vali fail" nuppu, mille kaudu saad sirvima ja manustama arvutis olevat kmz faili.

11. Veendu, et rakenduses oleks aktiveeritud järgmised valikud: Output format: GPX; Plain text delimiter: tab; Plain text output units: Metric. Muud valikud võib jätta muutmata, ehk lisamata. Samas pole paha konverteeritavale failile lisada asukoha põhine geoinfo kõrguste kohta kuivõrd äppide enda vastav info ei ole tavaliselt kuigi korrektne. Vastavaks valikuks vali Add DEM elevation data rippmenüüst näiteks: best available source. Add estimated fields valikud keskmise kiiruse, suuna, kaldenurkade jms. kohta võib jätta tegemata, sest Endomondo genereerib selle faili põhjal nii-ehk-naa.

12. Vajuta nuppu "Convert"

13. Avanud uuel lehel kliki konverteeritud gpx faili allalaadimiseks lingil Click to download ....data.gpx, määra allalaetavale failile asukoht (kataloog) - ühtlasi võid failile panna ka asjakohasema nime, näiteks treeningu kuupäeva - ning aktiveeri allalaadimine.



14. Logi sisse oma Endomondo kontosse.

15. Endomondo's klikka nupule „Add new training“.

16. Väljapakutud valikust vali viimane, ehk treeningu ülesaadimine failist.

17. Lae oma arvutis asuv .gpx fail üles. 


18. Endomondo treeningu info kinnitamise aknas vali asjakohane spordi liik (suusatamine, jooks, käimine, rulluisutamine jne.) ning salvesta treening.


Voilaa! Treening on üles laetud. Endomondo genereerib laetud info põhjal treening statistika – keskmine tempo, kiireim tempo, km läbimise ajad jms., samuti tulevad failist juurde treeningu alustamise kella-aeg ja kui seade/rakendus võimaldab, siis ka muu geoinfo, nagu tõusud-langused. Soovi korral saad treeninginfot täienda otsingut ja treeningute leidmist hõlbustavate märksõnadega ning lisada vabas sõnastused märkused. 






Loodan, et on abiks neile, kel on tekkinud probleeme Endomondo äpi kasutamisel või selle läbitud maa jäädvustamise täpsusega, aga kes soovivad treeninguinfot jätkuvalt Endomondo's hallata.



laupäev, 17. jaanuar 2015

Patukotid sportlased?

Spordi- ja suusasõbrana vaatsin Otepää MK klassikasprindi võistlust, mille kvalifikatsioonist eestlased kahjuks edasi ei pääsenud. Vägagi napilt jäi 30 parema hulka pääsemisest välja Peeter Kümmel (33. +0,33 sek.). Ajalises plaanis ka Piret Pormeister (+0,1 sek.) kelle tulemus küll uisusammu pruukimise pärast diskvalifitseeriti. Ülejäänud meie sportlased jäid paraku kaugemale (tulemused).

Ehkki meie suusatajad edasi ei pääsenud, teeb head meelt see, et meie meeste osas on võrdsel tasemel sõidumehi juba päris mitmeid.
See selleks. Mis mind aga häirib, on sportlaste võistlusjärgsete usutluste tonaalsus, ehk see kuidas sportlased lähevad kaasa intervjueerija etteheitva joonega (Raido Ränkeli intervjuu, Siim Sellise intervjuu) ning kõrvu lonti lastes tegeletakse endale tuha pähe raputamisega. Võetakse omale süüdlase/patukoti roll - ja see on halb. Suhtumine on selline justkui broneeritud esikoht jäi mingi ilmse lolluse tõttu koju toomata. 
Süüdi ja halvasti tunda võiks vaid oma teada-olevate tegematajätmiste ja teadaolevalt halvasti tegemise pärast, mitte tulemuse pärast maailma tipp-konkurentsi tingimustes. Sest mis võistlus-sport see oleks kui kohad oleks ette määratud ja sportlased platseeruksid enam-vähem samadel positsioonidel? Siis me ei saaks rääkida tasavägisest konkurentsist, mis murdmasuusatamises on reaalsus.

Kuidas siis näiteks üks suusataja peaks/võiks usutlejale etteheitvale küsimusele, et millega seletada selliseid (kehvu) tulemusi, nagu tulid, vastata? Aga just sellise tõdemusega, et tegemist on tipp-spordi ja tipp-konkurentsiga, kus ajalised vahed on väiksed ja sekundi sisse võib mahtuda mitu võistlejat. Et üritasime ja püüame ikka parimat. Et ju siis tänane seis on selline. 
Kindlasti pole vaja ega hea ilmutada abitust ja hädisust ning kõrvu lonti lasta; kasutada termineid nagu "aeglasem olemine", "kehvad olemine" jms enesele halba varju heitvat ja kriitikat õigustavat.

Miks? Sest: 
a) kõrvaltvaatajatel tekib siis juba õigustatud küsimus, kas ettevamistuses on tehtud midagi valesti, ei olda õpitud varasemate aastate möödalaskmistest, vaatamata kogemustele ei ole omandatud oskust võistlusteks häälestuda; 
b) luuakse foon arusaamaks, et meie sportlased on olemuslikult nõrgad (populatsiooni kehvem osa); 
c) me ei tea lõpuni põhjuseid miks ühed sportlased on tugevad, ehk milline on ühe-või-teise sportlase treeningmetoodiga ja milliseid muid võtteid selleks on pruugitud (sh kas, kuivõrd ja kuidas on toimetatud nn hallis tsoonis).

See ei tähenda, et tuleks eitada tulemust mõjutanud tegureid ja seiku ning neid maha salata (ehkki pole hea ka neid vahetute muljete jagamisel pingsalt otsida), vaid hoida eneseväärikat joont ning mitte minna kaasa küsitleja ootustest kantud etteheitva tonaalsusega. 

Lõpetanud tipp-tegijad (Šmigun, Veerpalu, Mae) on oma kõrgete tulemustega publiku ära hellitanud ning sellega valmistanud mõnes mõttes karuteene teistele meie suustajatele, kes nii edukad ei ole. Seetõttu suusaspordi olemust mitte-tundvatel/tunnetavatel tugitoolisportlastel on kerge tekkima halvustav suhtumine, mida kommentaariumites kohtab a la kotikud, lohhid, keedetud makaronid, suusaturistid jne.; ei jõuta sõita, ollakse kobad ja aeglased jne. Selline tavapärane eestlaslik alaväärsuskompleksist tunnistust andev vigisemine. Seejuures loomulikult ei vaevuta vaagima mitmendad ise omal tegevusalal maailmas (või isegi Eestis) võidakse olla. Rääkimata püüdlustest selles ka päriselt selgusele jõuda.

Minu soovitus kritiseerijatele on: minge sõitke ise! Näidake (näiteks Eesti MV suustamises) kuidas kõvasti pannakse ja meie "suusaturistidele" koht kätte näidatakse! Edu korral peaks tekkima võimalus pääseda koondisesse ning sealt edasi maailmakarikasarja võistlustele.

Sportlastele ja tegijatele, ükstaskõik mis tasemel nad on, soovin aga positiivsust, negatiivsest enda mitte kõigutada laskmist, energiat, armastust oma ala vastu ning püüdlikkust ja sihikindlust. Küll siis edu ka tuleb.